Consumenten bestellen hun producten steeds vaker op internet. Het totaal aantal online bestellingen kwam uit op 36,5 miljoen, een stijging van 13 procent ten opzichte van vorig jaar. ,,Dat betekent dat er dagelijks zo’n 200.000 online bestellingen worden geplaatst”, zei directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. ,,Mensen bestellen ook steeds vaker kleinere producten via internet.”
Volgens Jongen is online shoppen steeds meer in trek, omdat internet een onderdeel van het dagelijks leven is geworden. ,,Daarbij wordt het ook steeds makkelijker om overal te internetten vanwege de opkomst van smartphones en tablets. Bovendien hebben consumenten steeds meer vertrouwen in onlinewinkels.”
Lagere uitgaven
Consumenten hebben opnieuw minder uitgegeven per bestelling. Onlineshoppers betaalden 116 euro per bestelling. Een jaar eerder was dat nog 120 euro.
Nederlanders gaven op internet het meest uit aan reizen. In totaal gaven zij 1,83 miljard euro uit aan vakantie- en zakenreizen. Ook aan telecomproducten en kleding werd veel besteed.
Grens
Thuiswinkel.org verwacht dat de online consumentenbestedingen de grens van 9 miljard euro dit jaar passeren.
Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology onder 1400 internetwinkels en 2000 consumenten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl